Na co si dát pozor při koupi ojetého motocyklu

Už dlouho koukáte po bazarové motorce, ale nechcete koupit zajíce v pytli? Před tím vás ochrání několik kroků a pravidel. Nenechte se prodejcem oklamat a myslete na všechna úskalí, která vás při koupi ojetého motocyklu mohou potkat. Jak na ně vyzrát si povíme v článku.

Krásné fotky nejsou vše

Najít vysněný ojetý stroj, který bude ve stavu skoro nového a nebude stát majlant, je dost těžké. Nejprve se člověk trápí s výběrem správného ojetého motocyklu, potom marně hledá v bazarech. A když už se zadaří, přichází na řadu spousta nevyřčených otázek a podezření. Není se čemu divit, dnes aby člověk slušného prodejce pohledal!

Nenechte se hned zmást nádhernými fotkami na bazarových portálech, spousta z nich může být naaranžovaná tak, aby vám unikly podstatné detaily. Ideální je, pokud prodejce na fotkách ukáže i následky používání motorky – drobné šrámy či odřeniny. Pak víte, že se nesnaží tyto věci zamlčet. Není nic horšího, než když se přijedete na motorku podívat a zjistíte, že vypadá zcela jinak než na fotkách.

Odborný konzultant a papíry

Ještě předtím, než se pojedete podívat na samotnou motorku, si sežeňte někoho, kdo pojede s vámi. V nejlepším případě člověka, který daný typ motocyklu zná a vyzná se v něm. Pokud vás nenapadne nikdo v okolí, zkuste sílu sociálních sítí. Za drobný úplatek někoho seženete a může vám to ve finále ušetřit spoustu trápení.

Co je psáno, to je dáno

Na místě si před vyzkoušením ojetého motocyklu zkontrolujte papíry. Mělo by sedět číslo rámu, typ motoru, rozměry ráfků, pneumatiky a jméno majitele. Rozhodně nekupujte stroj od obchodníků, kteří vám budou tvrdit, že neznají historii daného motocyklu. A už vůbec neplaťte za motorku, u které nesouhlasí nebo chybí nějaké záznamy v technickém průkazu.

Hledejte škrábance a oděrky

Dále se zaměřte na samotnou motorku podrobně. Hledejte stopy po opravách, svařování částí a maskovaných defektech. Sledujte i drobné oděrky, škrábance a prasklinky a vždy si prověřte, zda u nich nehrozí v budoucnu velká potíž. Pokud je poškrábaný výfuk, stupačky, brzdové třmeny, zrcátka či řídítka nebo páčka brzdy a spojky, může to znamenat, že motorka zažila slušný pád. Zvažte, zda chcete riskovat, že bude problém i uvnitř stroje.

Kontrola před zkušební jízdou

Před jakoukoliv zkušební jízdou je dobré, abyste viděli motorku se studeným motorem. Ten zkontrolujte a pečlivě sledujte, zda nikde neunikají kapaliny. Olej by měl neměl být mléčně zbarvený, protože to by indikovalo, že do něj uniká chladící kapalina. Následnou opravu opravdu platit nechcete. Kontrolu kapalin zopakujte i po jízdě.

Zvuk ojetého motocyklu

Při nastartování by neměl motocykl vydávat nepatřičné zvuky (s identifikací zvuků by vám měl pomoct váš pomocník, kterého jste vzali s sebou). Je dobré po nastartování nechat motor protočit ve vyšších otáčkách a zkontrolovat si, zda z výfuku neunikají malé kapičky oleje. To by znamenalo špatné spalování.

Před nasednutím ještě mrkněte na brzdy, zda nejsou ohnuté či jinak zničené. Samozřejmě jejich funkčnost nejlépe zjistíte při jízdě, ale proč riskovat své zdraví. Pneumatiky a kola by měly být způsobilé pro provoz, bez prořezaného vzorku a výplet v kolech by měl být v pořádku. Pokud shledáte stroj jízdy schopným, nasedněte a vyrazte na zkušební jízdu.

A jedeme!

Podvozek by měl být nastaven tak, že po nasednutí by odpružení přední i zadní části mělo klesnout o cca 25 %. Kola by měla být rovná a řídítka by měla jít plynule otáčet ze strany na stranu. Při jízdě byste neměli mít potřebu vyrovnávat stabilitu, a to ani v zatáčkách či při brždění.

Během jízdy se zaměřte na funkčnost světel, kontrolek a ovladačů. Vyzkoušejte si chování ojetého motocyklu jak při pomalé, tak při rychlé jízdě, na rovině i v zatáčkách. Otestujte brzdy při různých situacích, řazení a stabilitu stroje na rovném úseku při puštěných řídítkách. Poslouchejte zvuk motoru a další zvuky, které by mohly odhalit skrytou závadu. Po jízdě motor vypněte a zkuste znovu nastartovat s ještě zahřátým motorem.

Celkový stav stroje

Nakonec se nenechte ošálit číslem na tachometru, neznamená totiž nic. Opravdu záleží, jak se k motorce její předchozí majitel choval. I když bude motorka zvenku naleštěná a krásná, může uvnitř skrývat spoustu neviditelných problémů. A naopak.

Chtějte při návštěvě dostatek času na prohlídku, ptejte se na vše, co vás napadne a nenechte nic náhodě. Zpozorněte, pokud se bude jednat o stroj na takzvané „přihlášení“. Zpravidla se pak přihlášení neobejde bez potíží – bude vám chybět dokument, který se těžko shání nebo vám na STK sdělí, že stroj přihlásit nejde, protože v databázi chybí klíčové údaje. Kupujte tedy raději motorku, která je již přihlášená na české doklady.

Dodatečný servis

Měli jste štěstí a podařilo se vám koupit skvělou motorku? Skvěle! Pamatujte však na to, že i ona bude potřebovat dodatečný servis. Preventivně vyměňte olej a nechte si motocykl zkontrolovat. Dolaďte drobnosti, které vám unikly a pak už hurá do terénu!

A pokud stále hledáte, doporučujeme vám bazar najdimoto.cz.