Bezpečnost na motorce – aktivní a pasivní?

Ať už jezdíte v autě nebo na motorce, obojí má svá pravidla. Faktem je, že motorkáři jsou v běžném provozu více ohroženi na zdraví, než řidiči aut. Proto je potřeba znát pravidla pro aktivní a pasivní bezpečnost. Co to znamená?

Adrenalin nechte stranou

Ano, rychlá jízda je rozhodně zážitkem – nicméně nepatří do veřejného provozu. Nechte si tento adrenalin raději na veřejnosti uzavřené komunikace. Už tak se o motorkářích tvrdí, že jsou dárci orgánů. Při nehodě se vám může stát, že vás projíždějící řidiči minou, protože si za to přeci můžete sami. Pojďte tedy nepodporovat všeobecně zvrácený pohled na motocyklisty a raději jezděte bezpečně.

Berte v provozu ohled i na ostatní, ne jen na sebe. Ano, může se vám stát, že pospícháte a před vámi jede začátečník, který i ve městě jede 30 km/h, nicméně to neznamená, že na něj musíte zbytečně troubit. Nepomůžete tím ani tomu, komu „chcíplo“ auto na semaforu. Leda byste z toho člověka chtěli udělat vystresovaný uzel nervů, který nenastartuje ani na popáté.

Nemachrujte, je to zbytečné. Hoňte si ego jinde, než na silnici, kde ohrožujete zdraví své i ostatních. Myslete raději na to, zda dodržujete předpisy či zda jste na silnici dostatečně viditelní. Přemýšlejte za ostatní – raději pomalá a opatrná jízda, než riskovat, že do vás někdo plnou rychlostí najede. Přeci jen jako motorkář jste zranitelnější a v případě nehody vám sebelepší havarijní pojištění může být k ničemu.

Aktivní bezpečnost

Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří ty, které předcházejí a zabraňují dopravním nehodám. Patří sem například protiblokovací systém brzd (ABS), posilovač brzd a propojené brzdové systémy či tlumič řízení.

V druhé řadě sem patří bezvadný technický stav motocyklu, proto je důležité nepodceňovat prohlídku stroje před každou jízdou. Kontrolujte tedy stav a nahuštění pneumatik, řetězy, funkčnost brzd a světel. Obzvlášť, pokud vás čeká cesta v noci. Tohle ostatně platí i pro řidiče aut.

Pasivní bezpečnost

Ta se týká přímo řidiče, neboť mezi prvky pasivní bezpečnosti řadíme ty, které se uplatní v okamžiku dopravní nehody. Patří sem vědomosti a znalosti řidiče, které si nastudoval sám pomocí literatury, kurzů apod.

Všechny teoretické znalosti je vhodné převést do praxe, nejlépe pod zkušeným dohledem. V dnešní době je naštěstí z čeho vybírat a kurzů jak pro začátečníky, tak pro pokročilé jezdce, je hromada. Nespoléhejte se jen na to, že jste si před 20 lety udělali řidičák a ono se to poddá – buďte rozumní a zaplaťte si alespoň na pár jízd instruktora, než se dostatečně vyjezdíte. Nikdy není na škodu si znalosti osvěžit, koneckonců jde o zdraví.

Další bezpečnostní prvky

Zákon o silničním provozu udává, že za jízdy na motocyklu či mopedu musíte mít na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu a chránit si zrak (brýlemi či štítem), pokud tím není snížena bezpečnost jízdy, např. kvůli počasí.

Mezi další prvky, kromě přilby, patří i oblečení a chrániče, které jako jezdec máte na těle. Samozřejmě vám neposkytnou 100% ochranu, ale můžou vás ochránit před fatálními následky na zdraví.

Nezapomínejte, že je úplně jedno, zda jezdíte na motorce či skútru – obojí je dopravní prostředek, na kterém je potřeba dbát zvýšené opatrnosti v silničním provozu. Bezpečnosti zdar!